Icke verbal kommunikation är en viktig komponent i hur vi uttrycker oss och interagerar med andra. Det är den del av kommunikationen som inte uttrycks med ord utan genom kroppsspråk,
röstlägen, paus, positionering, ansiktsuttryck, gester och tonfall.
Någonstans mellan 85-93% av din kommunikation är icke verbal. Att träna på detta är att investera i framgång! (Denna text kommer att utforska betydelsen av icke verbal kommunikation, dess olika aspekter och hur den påverkar våra dagliga interaktioner.)
Vad är Icke Verbal Kommunikation?
Det är konsten att genom icke verbala tekniker, kommunicera på ett naturligt och mycket framgångsrikt sätt. I
cke verbal kommunikation är den process där vi uttrycker våra känslor, tankar och intentioner genom icke-verbala medel. Det
inkluderar:- Kroppsspråk: Det är sättet vi använder kroppen för att uttrycka mening eller definiera vårt budskap, hur vi rör oss och vart vi positionerar oss. Hållning, rörelse och positionering spelar en viktig roll för att kommunicera på ett tydligt, framgångsrikt och trovärdigt sätt. (i att förmedla våra känslor och attityder. En rak hållning kan indikera självsäkerhet, medan en lutad kropp kan indikera ointresse eller osäkerhet.) Rätt kroppsspråk får dig att stå, gå och agera ditt budskap.
- Ansiktsuttryck: Ansiktsuttryck är oftare mer nyanserat än orden. Det finns 7 ansiktsuttryck som är lika över hela världen. Ilska, äckel, rädsla, glädje, sorg, förakt och överraskning. Vi har också fler uttryck i ansiktet än vad vi har ord. (Våra ansiktsuttryck är starka signaler om vårt känslomässiga tillstånd. Ett leende signalerar vanligtvis glädje eller vänlighet, medan ett rynkat ögonbryn kan indikera förvirring eller oro.)
- Ögonkontakt: Visuell icke-verbal kommunikation är vad vi gör med våra ögon. Undersökningar visar att vi tar in mycket mer information med våra ögon än vi gör med våra andra sinnen. Vår förmåga att kontrollera var vi fokuserar (tittar) och vart vi får andra att titta är avgörande för effektiv kommunikation. (Att hålla ögonkontakt är ett viktigt element i icke verbal kommunikation. Det kan visa intresse, förtroende och ärlighet.) Visuella icke verbala tekniker visar oss när vi skall ha ögonkontakt och när vi inte ska. Här visas också effekterna av att både ha och inte ha ögonkontakt.
- Gester: Gester används för att illustrera, kommunicera, påverka och göra paus. Handrörelser och gester kompletterar ofta det vi säger verbalt. (Till exempel kan en tumme upp-gest indikera godkännande eller en vinkning kan signalera hej eller farväl.)
- Röst: Vår röst uttrycker mycket vid sidan av de ord vi låter den forma. Tonläge, pausering och volym bidrar till röstens, budskapets undertext. Budskapet är inte det man säger utan det mottagaren uppfattar.
Betydelsen av Icke Verbal Kommunikation
Människor lyssnar på den de har förtroende för. Du är ditt viktigaste instrument. Icke verbal kommunikation spelar en avgörande roll i våra dagliga interaktioner och påverkar hur vi blir uppfattade,
hur vi skapar förtroende, hur vi bygger starka relationer och hur vi når resultat. Här är några aspekter som betonar dess betydelse:
1. Skapar Förtroende: En stark och ärlig icke verbal kommunikation
skapar förtroende mellan människor.
Icke verbala tekniker gör att du uppfattas av andra som kompetent, självsäker och tydlig, utan att du sagt ett enda ord. (Ögonkontakt och en rak hållning kan visa att du är engagerad och ärlig i ditt samtal.)
2. Ökar Förståelse: Icke verbal
a tekniker hjälper dig att förtydliga vad som sägs verbalt.
Hur bra ide du en har så hjälper inte det om du inte har förmågan att övertyga andra om dess förträfflighet. (Till exempel kan en vinkning i samband med ett hej göra det tydligare att du är vänlig.)
3. Löser Konflikter: Att vara medveten om och kunna tolka icke verbal
a signaler är till
stor hjälp vid konflikthantering. Ibland säger människor en sak men menar något annat.
Viktigt är att upptäcka de små kommunikativa signalerna som ständigt kommuniceras via kroppsspråk, ansiktsuttryck, tonfall med mera, signaler som er oerhört värdefulle i konfliktsituationer.
4. Förbättrar Presentationer: Inget budskap blir kraftfullare än sättet det blir presenterat på. Vid offentliga framträdanden
är medveten användning av icke verbal kommunikation
viktigt för att göra presentationen mer engagerande och övertygande.
När två personer presenterar ett budskap är det inte vad de säger som är skillnaden utan hur de säger det. Icke verbala tekniker stärker ditt budskap
och gör att just ditt budskap uppfattas som unikt.
Hur förbättrar man Icke Verbal Kommunikation?
Att förbättra din förmåga att använda icke verbal kommunikation
är en värdefull färdighet i både professionella och personliga sammanhang. Här är några steg för att förbättra din icke verbala kommunikation:
1. Öva På Medvetenhet: Bli medveten om ditt eget kroppsspråk, vad det uttrycker,
vilka signaler det sänder och vilka kommunikativa resultater det får. Reflektera också över andras kroppsspråk
och signaler. Allt detta kommer göra att du särskiljer dig och er grundet till hur du kan inspirera och influera andra samtidigt som du når resultat.
2. Använd Ögonkontakt: Att vara medveten om när du skall ha ögonkontakt och när du inte skal ha ögonkontakt. Veta skillnaden och agera utifrån det. (Vid samtal, försök att behålla ögonkontakt i lagom mängd för att visa att du är engagerad.
)
3. Anpassa Tonfall: Var medveten om hur du använder din röst. Ändra tonfallet för att matcha det du säger och situationen.
Kunskaper och färdigheter kring vilket tonfall som gör att du uppfattas som styrande eller tillmötesgående (vänlig).
4. Lär Dig Att Tyda Andras Icke Verbal Kommunikation: Det är viktigt att vara en aktiv lyssnare och uppmärksamma andra människors kroppsspråk för att förstå deras verkliga budskap.
Med hjälp av icke verbala tekniker och modeller kommer du kunna läsa av individer i en grupp så att du automatiskt kan förutse reaktioner inom gruppen innan dom faktiskt sker. Du kommer att kunna agera istället för att reagera. Icke verbal kommunikation är en nyckelfaktor i att bygga relationer, förmedla budskap,
influera och inspirera samtidigt som du når resultat. Att förstå
icke verbal kommunikation, dess betydelse och kunna använda den effektivt kan leda till framgång i både affärsvärlden och i livet i allmänhet.